Saturday, January 28, 2017

Rumah Dibeli Asalnya Jadi Gudang Jiran Menukang, Memang Azab Untuk Mencuci, Wanita Kongsi Gambar Transformasi Rumah Kotor Jadi Mewah


Sudah pasti ramai kita pernah terlihat rumah yang tidak dihuni oleh tuannya, rumah berkenaan terbiar, menjadi tempat lepak remaja-remaja atau yang lebih teruk menjadi stor simpanan oleh jiran-jiran.

Apabila menjadi stor, faham-fahamlah, sudah pasti keadaannya amat kotor dan kerja keras perlu dilakukan untuk mencucinya.

Dikongsikan oleh seorang wanita bernama Iqin Razak di mana dia dan suami telah membeli sebuah rumah yang dikatanyakannya sebagai ''rumah ke neraka'' kerana terlalu kotor akibat dijadikan tempat bertukang jiran-jirannya.

Namun, selepas membeli rumah berkenaan, hasil kesebaran dia dan suami, mereka telah membuat transformasi rumah berkenaan sedikit-demi sedikit, dan akhir hasil yang amat mengagumkan mereka perolehi.

Alhamdullillah, harinih genab setahun 6 bulan duduk rumah yg asalyer home sour home 😝. 

Husband beli rumah nih atas tangan je, beli betul2 masa lpas kiteorng tunang, nk beli rumah baru mcam x bape nk mampu. So cari punye cari, alhamdullillah jmpe.. Maybe rezki nak kawin mse tuh.

Tp dalam rumah die masyaaa Allah.. First time tgok dlm hati ckap, "ni rumah ke neraka". Kate jiran2 area sni yang pecah masuk rumah nih jiran sblah rumah kiteorng.. Dy boleh pulak menukang buat perabot kt rumah nih tnpe pegthuan tuan rumah.. 

Rumah nih owner x pernah duduk, so mmg kosong gila.. Fikir punya fikir amek jela.. sbap klau ikut maket prce mse kteorng beli jimat 60-70k. Tp mmg azablh nk bersihkan rumah nih.. Mujur mak ayah aku byak tolong bersihkan. Klau dyorng x tlong mmg aku rse smpi skrng x siap lgi umah nih.. 


Kiteorng nk kawin mmg struggle gile, dgn nak kwin yer dgn nk beli rumahnye, nk byar depo rumah lgi, beli brg rumah pon mse tuh yg wajib je, mcm peti ais, mesin basuh, tv. Mujurlah suami nih ade set blik tido mse bujang.. then mak aku bg dapur gas dy yg x pakai tuh.. so kiteorng pakai ape yg ade jela.. Kiteorng pindah pon mse tuh lampu atas je ade, lain xde lgi.. senang cita mmg mcm romantik je umah mse tuh..(padahal rase mcm berhantu pon ade juga.. hahahaha)

Lepas pindah je, aku mmg berazam cube nk ubah rumah yg asalyer home sour home nih jd home sweet home (walaupon aku nih bukanlah ade bakat nk deko rumah 😂). Aku xnk brg mewah2, xnak penoh2 brg dlm rumah.. sekadar beli brg yg perlu sahaja..

Erti kata lain minimalist gittchhewwwww.. Tp seriussly bukan senang nk completekan brg dlm umah.. smpi skrng pon x complete lgi (bahagian dapur) Nak rumah acah2 sweet haruslah aku bekerja kerass okessss.. Disitulah bermula aku pasang niat buat kerja online, buat makeup & buat jelah ape2 yang boleh mendatangkan hasil..




Syukur Alhamdullillah, rumah yg sour nih dy beransur bertuka jdi acah2 sweet.. Hah nih nak habak, penah gak kene kecam, psl org ckp "alah nih nak amek gmba je kemas, hakikatyer bersepah" terus terang disni ingin menyatakan, mcm mne dlm gmba, mcm tulah keadaan rumah yg sebenaryer.. Sriuslllly aku mmg x suke rumah aku berkecah, korang x caye korang tnye Firdaus Baseran mcm mne aku bebel kalau rumah nmpk bersepah.. 😂


















Kredit : siakapkeli

Related Posts

Rumah Dibeli Asalnya Jadi Gudang Jiran Menukang, Memang Azab Untuk Mencuci, Wanita Kongsi Gambar Transformasi Rumah Kotor Jadi Mewah
4/ 5
Oleh